Με μεγάλο πρωταγωνιστή το ούζο τα ελληνικά αποστάγματα γνωρίζουν νέες δόξες - H παραγωγή τους ξεπέρασε αυτήν προ κρίσης, φτάνοντας στα 67 εκατ. φιάλες
Η ελληνική ποτοποιία διάγει μια περίοδο ακμής. Εξωστρεφής όσο ποτέ άλλοτε, αφού οι συνθήκες της κρίσης στη χώρα το απαίτησαν, έχει φτάσει σήμερα να αυξάνει το πελατολόγιό της στο εξωτερικό πουλώντας κυρίως προϊόντα από τη βιτρίνα της Ελλάδας, με κυριότερο το ούζο ως προϊόν και το METAXA ως ετικέτα.
Είχε προηγηθεί μια μεγάλη περίοδος συγκέντρωσης και ανακατατάξεων σε έναν κατά τα άλλα κατακερματισμένο κλάδο, όπου ιστορικές μπράντες άλλαξαν χέρια. Μαζί με τους εμβληματικούς άνδρες του χώρου που ισχυροποίησαν την ελληνική ετικέτα τα τελευταία 30-40 χρόνια, όπως ο κ. Νίκος Καλογιάννης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), ήρθε στο προσκήνιο και μια νέα γενιά ποτοποιών, οι περισσότεροι συνεχιστές οικογενειακής παράδοσης, με μεγάλο μεράκι, που δεν διστάζουν να πειραματιστούν.
Στο πλαίσιο αυτό, δεν λείπουν και οι προσπάθειες εξωστρέφειας με αλκοολούχα ποτά ευρωπαϊκής καταγωγής, όπως το τζιν και η βότκα. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα πρόκειται για premium προϊόντα που αποκτούν καλή φήμη αλλά και καταναλωτικό κοινό εκτός συνόρων. Χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η προσπάθεια της τρίτης γενιάς της οικογένειας Μελισσανίδη (ο Δημήτρης Μελισσανίδης και η σύζυγός του Νόπη Ρωμανίδου), της ομώνυμης ποτοποιίας με έδρα την Αριδαία Πέλλας, για τη δημιουργία ενός μεσογειακού τζιν με τίτλο Mataroa έφτασε προ μηνός να προτείνεται από τις σελίδες της βρετανικής έκδοσης του περιοδικού «Vogue» ως premium χριστουγεννιάτικο δώρο!
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΣΕΑΟΠ, η δραστηριότητα της εγχώριας ποτοποιίας τα τελευταία χρόνια εμφανίζει άνοδο ξεπερνώντας την παραγωγή που είχαμε προ κρίσης και φτάνοντας περίπου στα 67 εκατομμύρια φιάλες (18,7 εκατ. λίτρα). Μάλιστα το 67% της παραγωγής (12,6 εκατ. λίτρα) κατευθύνθηκε σε διάφορες χώρες του εξωτερικού, µε επίκεντρο αυτές της Ευρωπαϊκής Ενωσης (περίπου 60%). Η αύξηση του όγκου των πωλήσεων στο εξωτερικό από το 2010 είναι 63% και πλέον τα έσοδα από τις εξαγωγές ελληνικών αποσταγμάτων είναι περίπου ίδια με του κρασιού. Για το 2019 σε επίπεδο τζίρου, σύμφωνα με τον ΣΕΑΟΠ, κινήθηκαν κοντά στα 75 εκατ. ευρώ.
Οι σημαντικότερες χώρες (σε όγκο) όπου εξάγουμε αποστάγματα είναι: Γερμανία 49% επί του συνόλου, Ιράκ 14%, Βουλγαρία 6%, Ολλανδία 5% και Τσεχία 4%. Γενικά η Ευρώπη παραμένει ο κυριότερος προορισμός των ελληνικών αλκοολούχων, ποτών σε ποσοστό 80% επί του συνόλου των εξαγωγών, φτάνοντας για το 2018 (σε αξία) τα 59 εκατ. ευρώ. Μεγάλος πρωταγωνιστής του κλάδου της ελληνικής παραγωγής ποτών είναι το ούζο, το ηγετικό ποτό της ελληνικής ποτοποιίας και αποσταγματοποιίας, που κατέχει το 64% στο σύνολο όλων των ποτών που παράγουμε στη χώρα μας. Στην ελληνική αγορά το ούζο καταλαμβάνει το 51% του συνόλου των ελληνικών παραγόμενων προϊόντων, με αναλογία 72% επί των συνολικών εξαγωγών ελληνικών αλκοολούχων ποτών!
Ειδικά στη Γερμανία κάνει θραύση, με τους Γερμανούς να καταναλώνουν περισσότερο ούζο (περίπου 1,3 εκατομμύρια κιβώτια) απ’ ό,τι τζιν (περίπου 1,2 εκατομμύρια κιβώτια). «Μάθαμε τους Γερμανούς να πίνουν ούζο και στη Γερμανία, όχι μόνο στις διακοπές τους», έλεγε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ σε πρόσφατη ενημερωτική εκδήλωση. Ανοίγοντας νέες προοπτικές στο εξωτερικό, το συγκεκριμένο αλκοολούχο ποτό πρόσφατα εντάχθηκε στα 100 προστατευόμενα ευρωπαϊκά προϊόντα στη συμφωνία Ε.Ε. – Κίνας, ενώ θεσπίστηκε και η πλήρης προστασία του (όπως και του τσίπουρου) στις αγορές των χωρών Mercosur (Λατινική Αμερική) πάλι μέσω της συμφωνίας εμπορίου που επετεύχθη μέσω Βρυξελλών.
Πέραν του ούζου και του τσίπουρου – τσικουδιάς, που διεκδικεί επίσης μερίδα στο εξωτερικό, υπάρχουν ελληνικά αλκοολούχα όπως τα λικέρ, το Metaxa, το οποίο από μόνο του αποτελεί κατηγορία, αποστάγματα σταφυλής και άλλων φρούτων, μπράντι κ.ο.κ. που αναζητούν τον δικό τους χώρο στις αγορές του εξωτερικού. Από πέρυσι η προώθηση των ελληνικών αποσταγμάτων στο εξωτερικό έχει ξεκινήσει πιο οργανωμένα μέσω της συνεργασίας του ΣΕΑΟΠ και του Οργανισμού Enterprise Greece. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ξεκινήσει ενέργειες προβολής των ελληνικών αποσταγμάτων σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Αυστραλία καθώς και η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, όπως η Bar Convent Berlin, που είναι το σημαντικότερο εκθεσιακό γεγονός για τον χώρο των μπαρ.
Πηγή newmoney / business stories
Συντάκτης Στέλιος Μορφίδης
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο
https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/business-stories/i-anthisi-tis-ellinikis-potopiias/