Οι πληροφορίες σχετικά με τη θερμιδική αξία και τα συστατικά θα τεθούν στη διάθεση των καταναλωτών για όλα τα οινοπνευματώδη ποτά της ΕΕ, είτε επί ή εκτός ετικέτας .
Η πανευρωπαϊκή οργάνωση των αλκοολούχων ποτά της Ευρώπης (spiritsEUROPE) θα υποστηρίξει τα μέλη της, στις προσπάθειές τους να παράσχουν αυτές τις πληροφορίες , θα αξιολογεί τακτικά και θα υποβάλλει εκθέσεις σχετικά με τη χρήση και των δύο επιλογών κατά τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
12 μήνες μετά την
έκθεση που δημοσίευσε η Επιτροπή τον Μάρτιο του 2017 και κάλεσε τους κλάδους να «ανταποκριθούν στις προσδοκίες των καταναλωτών» και να παρουσιάσουν μια πρόταση αυτορρύθμισης (σχετικά με τα συστατικά και τις πληροφορίες για τη θερμιδική αξία) που θα καλύπτει ολόκληρο τον τομέα των οινοπνευματωδών ποτών, οι επαγγελματικές οργανώσεις που εκπροσωπούν τους παραγωγούς αλκοολούχων ποτών, οίνου, μηλίτη και μπίρας υπέβαλαν στον Επίτροπο Υγείας Vytenis Andruikaitis
«κοινή πρόταση αυτοδέσμευσης» σχετικά με την παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές. Δείτε το σχετικό
ΚΟΙΝΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το έγγραφο συμπληρώνεται από τέσσερα παραρτήματα, όπου περιγράφεται λεπτομερώς η εφαρμογή της δέσμευσης σε κάθε κλάδο
Ο κλάδος δεσμεύτηκε για την παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές σχετικά με τη θερμιδική αξία και τον κατάλογο συστατικών έως το 2022, πολύ νωρίτερα δηλαδή από ότι επιβάλλει ο κανονισμός. Αυτό θα γίνει είτε πάνω στην ετικέτα ή εκτός αυτής όπου οι πληροφορίες θα δίνονται μέσω διαδικτύου .
Η θερμιδική αξία θα παρέχεται ανά μερίδα σερβιρίσματος και κατά περίπτωση, ανά 100 ml. Στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι πληροφορίες που θα παρέχονται θα ξεπερνάνε τις απαιτήσεις του κανονισμού 1169/2011 καθώς θα περιλαμβάνουν:
- Πλήρη στοιχεία θερμιδικής αξίας για όλα τα αλκοολούχα
- Κατάλογο των συστατικών, καθώς και τον ορισμό κάθε κατηγορίας ποτού, δίνοντας στον καταναλωτή λεπτομέρειες για τις πρώτες ύλες και την παραγωγική διαδικασία.
Ο καταναλωτής θα μπορεί πάντοτε να έχει πληροφόρηση για τα προϊόντα που θέλει να αγοράσει, επιλέγοντας πρόσβαση ή μέσω αυτού του εναρμονισμένου συστήματος είτε μέσω των ιστοσελίδων των εταιρειών ή/και των brands.
Η spiritsEUROPE , δίνει μεγάλη βάση στην ψηφιακή λύση, έχει έρθει σε συνεργασία με την ETRC (European Travel Retail Confederation), προκειμένου να αναπτύξει ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα καθιστά άμεσα διαθέσιμες τις πληροφορίες για τα αλκοολούχα ποτά σε πολλές γλώσσες, με σάρωση του barcode της συσκευασίας είτε μέσω smartphone είτε μέσω των συσκευών σάρωσης που είναι στα καταστήματα αλλά και on-line. Τα αποτελέσματα του πιλοτικού προγράμματος θα είναι διαθέσιμα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2018.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξετάσει αυτή την πρόταση. Όμως δεδομένου ότι ο κανονισμός βρίσκεται σε ισχύ, οι παραγωγοί αλκοολούχων ποτών που επιθυμούν να θέσουν οικειοθελώς τη θερμιδική αξία στην ετικέτα τους καλούνται να απεικονίζουν τις θερμίδες ανά 100 ml, το οποίο αντιστοιχεί σε περισσότερες από τρεις συνήθεις μερίδες σερβιρίσματος, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα μηνύματα υπεύθυνης κατανάλωσης. Αυτό ήταν, και παραμένει, εμπόδιο για πολλούς φορείς όσο αφορά στην προβολή αυτών των πληροφοριών . Για το λόγο αυτό, δήλωσε ο Ulrich Adam , Γενικός Διευθυντής της spiritsEUROPE καλούμε την Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο να επιτρέπεται:
- στις ετικέτες των αλκοολούχων ποτών, πιο εμφανής επισήμανση της θερμιδικής αξίας ανά μερίδα σερβιρίσματος, από ότι των 100ml
- στα οινοπνευματώδη ποτά που συνήθως δεν καταναλώνονται ανά 100ml, την αναφορά της θερμιδικής αξίας μόνο ανά μερίδα σερβιρίσματος